© 2012 BlogName - All rights reserved.

Firstyme WordPress Theme.
Designed by Charlie Asemota.

Bondskruis voor Bianca Bouman met grote parkiet

[NIEUW-VENNEP] Een grote verrassing was het voor Bianca Bouman om met haar twee grote parkieten kampioen te worden. Ze won eveneens het Bondskruis van de NBvV, de Nederlandse Vereniging van Vogelliefhebbers.

De 51ste editie van de jaarlijkse onderlinge tentoonstelling van De Meervogels, in het Ontmoetingscentrum, werd donderdag 23 november geopend door jeugdlid, tevens jeugdkampioen, Finn Smits. De deelnemers scoorden over het algemeen hoog met hun kanaries, grote- en grasparkieten en tropische vogels.

[WISSELBEKER] Algemeen Kampioen werd Adri van Kesteren met een spitsstaartamandine, die 94 punten van de keurmeester kreeg. Hij ontving de wisselbeker. Nol de Keizer werd met een postuurkanarie kampioen eigen kweek (94 punten), ontving ook een wisselbeker, alsmede de legpenning van de gemeente Haarlemmermeer en werd eerste in het klassement vijf beste vogels. De overige uitslagen staan op de website van de Meervogels.

[JONG] Het is niet zo vreemd, dat de Vennepse Bianca Bouman vogels kweekt. “Ik zit er al 53 jaar in vanwege mijn ouders. Die kweekten tropische vogels, Japanse meeuwen en zebravinken. Mijn vader was 45 jaar voorzitter van de club in Zaandam. Ik ben erin opgegroeid. Maar mijn belangstelling ging uit naar grote parkieten.”

Zes jaar geleden begon Bianca zelf met kweken en met herhaald succes. Nu zelfs twee keer kampioen met een turquoisine roodbuik groen parkiet. Een eigen kweek van dit jaar en een overjarige van vijf jaar. Beide vogels werden met 93 punten beoordeeld, waarmee het bondskruis, dat jaarlijks in een wisselende categorie valt, met de jonge vogel werd behaald.

“Het was een grote verrassing. Dit verwachtte ik niet, omdat er vorig jaar zomer veel vogels dood gingen door een virus. Ik had nog één stel over om mee te kweken. Een grote parkiet heeft een jaar nodig om uit te groeien. Deze is nog maar acht maanden. Vorige maand in Zaandam was hij nog niet door de rui heen en kreeg hij 89 punten, nu 93!”

Bianca behaalde ook nog een tweede en derde prijs. “Mijn dochter Kathy (18) deed voor het eerst mee bij de volwassen leden en won de tweede en derde prijs met een Bourkeparkiet, een soort die diverse kleurslagen kent.”

[REGELS] De Meervogels telt 55 leden, die maandelijks bij elkaar komen op een contactavond. “Rond de show zijn bestuur en andere vrijwilligers een week lang in het OC”, vertelt bestuurslid Erik Brugman, “onder andere voor opbouw, de zaal aankleden, de catalogus, de keuringsdag en optimale verzorging van de vogels, voeren en schoonmaken. Bianca en ik zijn er de hele week. En zondag weer alles opruimen.”

Brugman vertelt dat de wettelijke regelgeving steeds strenger wordt. De NVWA eist nu een gediplomeerd persoon om vogels te mogen verkopen op de tentoonstelling. Bianca is in opleiding voor Vakbekwaam Dierverzorging.

Wijzend naar de tafels met prijzen voor tombola en verloting zegt Brugman: “We zijn alle sponsoren zeer dankbaar. Zonder hen zouden we geen tentoonstelling kunnen houden.”

==========================

REGIO | 22 november 2018 | Door Witte Weekblad

Klik op de afbeelding voor een groter en leesbare tekst.

==================================================

Vogeltentoonstelling Meervogels dupe van vogelgriep

REGIO | 19 november 2014 | reageer | Door Witte Weekblad

NIEUW-VENNEP – De jaarlijkse vogeltentoonstelling van de Meervogels, die op 20, 21 en 22 november in het Ontmoetingscentrum zou worden gehouden, gaat vanwege het uitbreken van vogelgriep in Nederland niet door. De grote loterij vindt zaterdagmiddag wel plaats.

De genomen maatregelen van de overheid in verband met de vogelgriep hebben dus ook voor de Meervogels grote gevolgen. Ondanks dat het vervoersverbod inmiddels is opgeheven, is het voor de vereniging niet mogelijk de tentoonstelling nog door te laten gaan.

Teleurstelling
Voor de vele vrijwilligers en inzenders van de vereniging is het een enorme teleurstelling dat na een jaar kweken en verzorgen van hun kanaries, zebravinken, grote en kleine parkieten en tropische vogels en na weken van voorbereiding en werk de tentoonstelling afgeblazen moest worden.

‘Het spijt ons ontzettend’, zegt tentoonstellingssecretaris Erik Brugman. ‘Er was een verbod van drie keer 24 uur voor onder andere transport van alle soorten vogels. Woensdag zouden de keuringen plaatsvinden, maar dan hebben we dus geen vogels.’

Loterij
De tentoonstellingsweek wordt op zaterdagmiddag altijd afgesloten met een grote loterij en die zal op de gebruikelijke wijze plaatsvinden zaterdag 22 november vanaf 16.00 uur in het Ontmoetingscentrum, Elemastraat 65.

TENTOONSTELLING AFGELAST:

Het spijt ons ontzettend u te moeten mededelen dat Vogelvereniging De Meervogels dit jaar geen Tentoonstelling kan houden.

Deze 44 ste Tentoonstelling stond gepland van 20 t/m 22 november 2014 in het Ontmoetingscentrum te Nieuw Vennep.

Vanwege de heersende vogelgriep en het hierbij geldende landelijke transport verbod voor alle gevogelte kan helaas onze tentoonstelling niet doorgaan.

U zult begrijpen dat dit voor de vele vrijwilligers die al maanden met alle voorbereidingen bezig zijn geweest een grote teleurstelling is.

Helaas is dit de realiteit waar we niet omheen kunnen.

Elk jaar wordt onze Tentoonstelling afgesloten met een grote Loterij. Deze loterij zal op de gebruikelijke wijze plaats vinden aanstaande zaterdag om 16.00 uur in het Ontmoetingscentrum te Nieuw-Vennep.

Wij hopen volgend jaar weer een mooie Tentoonstelling te mogen organiseren waarbij u van harte welkom bent.

Met vriendelijke groet,

Tentoonstellingssecretaris

Beste Medebestuursleden en Leden,

Het bestuur van De Meervogels heeft op initiatief van Bart Peters de voordracht gedaan voor een Koninklijke onderscheiding. De onderscheiding is toegekend vanwege veel verschillende aktiviteiten als vrijwilliger. Daarvoor ben ik het bestuur zeer erkentelijk.

Frans v.d. Maden

Lintje Frans

Op Vrijdag 25 april 2014 is onze voorzitter Frans van der Maden bijzonder in het zonnetje gezet voor de meer dan 45 jaren die hij besteed heeft aan vrijwillige activiteiten. In het bijzijn van zijn vrouw, (klein)kinderen, verdere familie en enkele bestuursleden heeft hij van burgemeester Theo Weterings een lintje ontvangen tijdens de Lintjesregen 2014 in De ‘’Meerse’’ in Hoofddorp. En is daarmee benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Frans, Namens Bestuur en Leden van Harte Proficiat!!

Prijswinnaars VOGEL 2014 te Apeldoorn:

Hierbij willen wij onderstaande leden en jeugdleden van harte feliciteren met hun behaalde resultaten in Apeldoorn tijdens de afgelopen Bondsshow.

DUCO NUIJTEN:

Gouldamadine Roodkop Lichtgroen Pastel man enk. 91 pnt. = Kampioen

Bichenow astrilde wildkleur stel 183 pnt. = Zilver

Bichenow astrilde bruin enk. 92 pnt. = Goud

MELODY VAN DER BURG:

Gloster Consort bont schimmel enk. 91 pnt. = Goud

NOL DE KEIZER:

Munchener Lipochroom enk. 92 pnt. = Goud

Munchener Lipochroom stel 183 pnt. = Goud

Munchener Melanine enk. 91+ pnt. = Zilver

Munchener Bont enk. 91+ pnt. = Zilver

ROEL VAN DER POLL:

Isabel geel mozaïek type 1 stam: 368 = Goud

Zwartjaspis geel mozaïek type 2 enk. 91 pnt. = Goud

Satinet geel mozaïek type 1 stam 371 pnt. = Goud

Satinet geel mozaïek type 2 enk. 91+ pnt. = Brons

apeldoorn2014_01

Uitslagen Districtstentoonstelling Noord-Holland 2013

Net als voorgaande jaren hebben er weer een aantal leden van V.V. ‘’De Meervogels’’ meegedaan met de districtstentoonstelling van Noord-Holland welke georganiseerd werd door Vogelvereniging Haarlemmermeer.

Voor het 5e  en tevens laatste jaar werd de tentoonstelling gehouden in gebouw De Olm te Zwanenburg. Ondanks dat ik zelf geen vogels meer heb ben ik toch op zondag ochtend even rustig gaan kijken en zoals we eigenlijk al min of meer gewend zijn van Vogelvereniging Haarlemmermeer zag het er wederom weer perfect uit! Mijn complimenten voor de organisatie.

Hierbij de behaalde prijzen door onze leden:

NOL DE KEIZER:

Meegedaan met 9 vogels

Kanarie Munchener Bont: 91 = Goud

Overige vogels: 87, 87, 87, 88, 88, 89, 89, 91.

NICO VAN DER LANS:

Meegedaan met 6 vogels.

Helaas buiten de prijzen gevallen maar wel een vogel van 90 pnt. en 2 vogels van 91 punten

Overige vogels: 89, 89, 89.

KOOS BEIJK:

Meegedaan met 6 vogels:

Eng. Grasparkiet Cinnamon grijs: 91 = Goud

Eng. Grasparkiet Clearbody grijsgroen: 92 = Goud

Eng. Grasparkiet Spangle hemelsblauw: 91 = Goud

Eng. Grasparkiet Lacewing wit: 92 = Goud

Overige 2 vogels beide 92 punten.

GERT SELS:

Meegedaan met 11 vogels:

Diamantduif Pastel bruin: 92 = Goud

Overige vogels: 87, 87, 88, 88, 89, 89, 89, 90, 90, 91.

In totaal hebben er dit jaar 113 inzenders meegedaan.

Als vereniging zijn wij geëindigd op een 18e plaats met een totaal van 914 punten berekend over de 10 hoogste vogels

Alle prijswinnaars van Harte Gefeliciteerd