© 2012 BlogName - All rights reserved.

Firstyme WordPress Theme.
Designed by Charlie Asemota.

Tentoonstelling 2013

Prijsuitreiking behaalde ereprijzen Tentoonstelling 2013:

9 januari 2014, de avond van de prijsuitreiking van de behaalde ereprijzen van de afgelopen 43e onderlinge Tentoonstelling. Na het openingswoord van de voorzitter en het behandelen van een aantal binnen gekomen stukken starten we deze avond direct met het uitreiken van de prijzen.

DSC01389

De opkomst voor deze avond kunnen we, ondanks enkele afzeggingen, gerust geweldig noemen. 31 leden zijn aanwezig, inclusief 2 jeugdleden. Super dat jullie de moeite hebben genomen met zo’n groot aantal aanwezig te zijn. Alles rondom de Tentoonstelling, inclusief de aankoop en het uitzoeken van de ereprijzen kost veel vrije tijd. Juist daarom is het goed om te zien dat wij blijvend zo’n mooie opkomst op onze contactavonden hebben!

Dit jaar heeft Frans voor het eerste jaar alles rondom de prijzen voor zijn rekening genomen. Het uitzoeken, de aanschaf en het laten graveren. Vorig jaar werd er door de leden aangegeven dat men het toch leuker zou vinden om de prijsuitreiking een meer feestelijk tintje te geven en wat meer stil te staan met wat elk lid nou daadwerkelijk heeft behaald. Dit is in het bestuur besproken en de avond wordt daarom ook anders ingedeeld. De tafels zijn wat meer in groepjes verdeeld, overal een nootje op tafel en zelfs wat heerlijke warme balletjes tussen door……. smullen maar!!

DSC01390Frans heeft zich goed voorbereid. Van elke prijswinnaar wordt opgenoemd met hoeveel punten hij welke prijs heeft behaald. Ook het totaal aantal ingeschreven vogels en het procentuele getal van de behaalde prijzen wordt genoemd.

Elke prijswinnaar ontvangt onder applaus zijn of haar beker of waardebon.

Na afloop van de gehele uitreiking krijgen de aanwezige leden nog een drankje aangeboden van de vereniging en wordt hiermee de prijsuitreiking afgesloten.

Ik denk dat we terug kunnen kijken op een zeer gezellige en geslaagde avond, zeker op deze manier voor de komende jaren voor herhaling vatbaar.

Erik Brugman

Bondskruis voor Valkparkiet

REGIO  |   27 november 2013   |   Door Witte Weekblad

DSC01677Foto: Ria Meuleman

NIEUW-VENNEP – Een Valkparkiet van Gerard Huiskens en een bastaard putter van John Cruden hebben vorige week de hoogste waardering gekregen tijdens de jaarlijkse show van vogelvereniging De Meervogels in het Ontmoetingscentrum. Huiskens werd daarmee winnaar van het felbegeerde Bondskruis, terwijl Cruden de wisselbeker en een bondsmedaille ontving voor zijn Algemeen Kampioen Eigen Kweek.

Kanaries, parkieten, dwergpapegaaien, zebravinken, rijstvogels, allerlei tropische vogels als astrildes en gouldamadines en Europese cultuurvogels als putters en goudvinken zorgden drie dagen voor kleur en vrolijk gekwetter en gezang.

Wisselbekers
Tijdens de openingsavond reikte Rob Kristel, districtsvoorzitter Noord-Holland van de Nederlandse bond van Vogelliefhebbers, het Bondskruis en de wisselbekers uit. De overige kampioenen Eigen Kweek waren Nol de Keizer en N.M. van der Lans.

De Keizer won tevens het klassement van de vijf beste vogels. Naast een bondsmedaille en een wisselbeker ontving hij de legpenning van de gemeente Haarlemmermeer. Jeugdlid Duco Nuijten werd met een gouldamadine een heel trotse jeugdkampioen.

De Westerkim
Huiskens gaat al jarenlang dagelijks met zijn scootmobiel naar de Westerkim voor de verzorging van de volière, die bewoond wordt door zijn eigen vogels. Daaronder ook de winnende valkparkiet. Bij zijn werkzaamheden en het schoonmaken wordt Huiskens ondersteund door Erik Brugman, tentoonstellingssecretaris van De Meervogels.

Cruden vertelt, dat een bastaard putter erg geliefd is. ‘De mannetjes uit een kruising putter man en kanarie vrouw zingen geweldig. Uiterlijk hebben ze het formaat kanarie met de kleuren van een putter. Mensen uit Suriname zijn dol op zangvogels. Elke zomer zijn er hier in drie grote steden wedstrijden.’

Entourage
‘Het is niet alleen het kweken en verzorgen wat de hobby zo leuk maakt’, aldus voorzitter Frans van der Maden, ‘maar ook de entourage, zoals de kooien, volières enzovoort. Er valt altijd wel wat te knutselen. We kijken argwanend naar de Partij voor de Dieren. Er hangt een politieke dreiging in de lucht voor een mooie hobby die al 800 jaar oud is. Sommigen denken er zo extreem over. Als er geen hobbykwekers waren en geen dierentuinen, was er niet zoveel gevoel en kennis over dieren geweest. Door de dieren naar de mensen te brengen, kweek je ook de liefde ervoor. Uitwassen moeten niet smaakmakend zijn voor de maatschappij.

IMG_6366

IMG_6369

IMG_6371

IMG_6374

IMG_6376

IMG_6396

IMG_6378

IMG_6381

IMG_6386

IMG_6392

IMG_6393

IMG_6405

IMG_6406

IMG_6410

IMG_6412

IMG_6413

Klik op onderstaande link om naar de catalogus van de 43 ste tentoonstelling te gaan.

Catalogus 2013

Klik op onderstaande link om naar het klassement van de 43 ste tentoonstelling te gaan.

Klassement 2013

2133057_Vogelposter.indd