© 2012 BlogName - All rights reserved.

Firstyme WordPress Theme.
Designed by Charlie Asemota.

Tentoonstelling

Vogelshow

In de maand november wordt de jaarlijkse onderlinge vogeltentoonstelling gehouden. De leden zenden daarbij ongeveer 260 vogels in die door keurmeesters van de NBvV worden gekeurd. De ingezonden vogels zijn zeer divers zoals o.a. kanaries, grote en kleine parkieten en tropische vogels. Door toekenning van punten worden dan de prijswinnaars vastgesteld. Door de NBvV worden prijzen beschikbaar gesteld als het bondskruis, medailles en de oorkonde. Door De Meervogels worden de prijswinnaars beloond met een wisselbeker of ander eremetaal.

Na de keuring vindt de vogel show plaats.
Door een groot aantal leden wordt veel werk verzet, zoals het opbouwen van stellingen, verlichting enz. om er een prachtige show van te maken.
Om uit de kosten te komen is er een grote tombola en verloting en zijn er vele bedrijven die financiële ondersteuning geven.
De vogelshow wordt landelijk vermeldt en mag zich verheugen op vele bezoekers.
De show is een kleur- en luisterrijk geheel die meestal gehouden wordt in het Ontmoetingscentrum te Nieuw Vennep. Gedurende drie dagen is het een gezellige ontmoetingsplaats voor vele vogelliefhebbers en andere bezoekers die u niet gemist mag hebben.

Bondskruisparkiet

Winnaar Bondskruis Tentoonstelling 2012 de heer Koos Beijk met een Engelse Grasparkiet.

NIEUW-VENNEP – De leden van vogelvereniging De Meervogels hebben vorige week hoog gescoord met hun eigen kweek kanaries, grasparkieten, grote parkieten en tropische vogels. De jaarlijkse tentoonstelling in het Ontmoetingscentrum, ‘aangekleed’ door Tuincentrum GroenRijk en inclusief loterij, trok veel belangstellenden.
Vier keurmeesters van de NBvV keurden de vogels van de diverse pluimages, waarna het publiek van donderdagavond tot zaterdagmiddag een kijkje kon nemen. Kleurrijk en vrolijk, want het gezang en gekwetter was niet van de lucht.

Kleuren
Dat er heel veel, ook felle, kleuren mogelijk zijn bij de verschillende soorten, bleef niet onopgemerkt. Hoofdrollen wat dat betreft waren er weggelegd voor de grote parkieten en de tropische vogels, zoals de gouldamadines. Kanaries werden in drie soorten beoordeeld: zang, kleur en vorm & postuur.

Het felbegeerde bondskruis was voor de heer Koos Beijk met een lichtgroene Engelse grasparkiet. De algemeen kampioen was secretaris Erik Brugman, die voor een bruine zebravink de wisselbeker ontving en een bondsmedaille. Aad van Eeuwijk werd kampioen bij de kanaries en Piet van Eeuwijk bij de grote parkieten, beide een bondsmedaille. Piet Zwart werd kampioen met een kobaltblauwe Engelse grasparkiet.

Wisselbeker
Jeugdkampioen Duco Nuijten wist alle ogen op zich gericht met een zilverbekje ino. Hij ontving eveneens een wisselbeker en bondsmedaille. Voorzitter Frans van der Maden is blij met hem. ‘We hebben twee jeugdleden en hopen dat er meer bijkomen’.

Van der Maden praat enthousiast over zijn ‘ levendige hobby’. ‘Het is een vrolijke hobby met levende have. Er is altijd wel wat aan de volière te timmeren en met de beplanting is het een verfraaiing voor de tuin. Je hebt ook vogels die je herkennen en die fluiten naar je.’

Het nieuwe Ontmoetingscentrum vindt de voorzitter ‘een mooie plek voor de tentoonstelling. Een kleinere ruimte, maar de entourage is geweldig met een prettige lichtval.’

Meer informatie: e.brugman@quicknet.nl.

zebravink