© 2012 BlogName - All rights reserved.

Firstyme WordPress Theme.
Designed by Charlie Asemota.

Artikelen

De algemeen kampioen eigen kweek 2022.

Kees Buskermolen met een staalvlekduifje.

De algemeen kampioen eigen kweek 2019, met zijn leermeester.
Leuk stukje in het Witte weekblad.

Uitreiking jubileumspeld 50 jaar lidmaatschap NBvV en v.v. De Meervogels aan de heer Piet van Stam door de heer Wil Groot.

De heer p. van Stam kweker van kanaries en grasparkieten.

Op de eerste show werd hij al gelijk kampioen van de show met een Zilver Agaat kanarie van 90 punten.

Voor kleur kreeg de vogel 46 punten, houding 9 punten, bevedering 13 punten, formaat 9 punten, vorm ook 9 punten, voor conditie 4 punten.

Met deze mooie punten won hij ook het bondskruis.

De heer van Stam is enkele jaren voorzitter geweest van De Meervogels en heeft naast kanaries ook Engelse Grasparkieten gekweekt en geshowd op de tentoonstellingen van de vereniging.

Inmiddels is de heer van Stam 50 jaar lid van de Nederlandse Bond van Vogelliefhebbers en tevens van Vogelvereniging De Meervogels.

IMG_20160229_0003

IMG_20160229_0004

Verenigingsmarkt Händelplein Getsewoud:

Op zaterdag 5 september jl. werd de jaarlijkse verenigingsmarkt weer georganiseerd door de activiteitencommissie Getsewoud. Ook vogelvereniging ‘’De Meervogels’’ was voor het tweede jaar weer van de partij. Guus Borst was al in alle vroegte naar de kas gegaan om de spullen op te halen en naar Nieuw-Vennep te brengen. Guus was erg vroeg, hij arriveerde als eerste van alle verenigingen bij Winkelcentrum Getsewoud. Ondergetekende was op dat moment nog vogels aan het uitvangen uit de volière van de Westerkim. Guus nam een aantal mooie gele en bonte kanaries mee en uit de Westerkim volière kwamen enkele bont gekleurde grasparkietjes en een koppel Valkparkieten. Van de activiteiten commissie kregen wij een kraam toegewezen. Vanwege de niet al te beste weersvoorspelling en de harde wind zijn we toch maar van kraam gewisseld. Met de ingelijste posters werd een soort windscherm gemaakt waarachter de kooien met vogels werden opgesteld. Het spandoek werd opgehangen samen met de vlag en de kraam werd verder aangekleed. Door omstandigheden was helaas de bezetting van de kraam niet helemaal goed afgestemd en heeft Guus bijna de gehele dag alleen achter de kraam gestaan. Gelukkig zijn er enkele leden geweest om even langs te komen.

IMG_4891a

Tussen de buien door is de verenigingsmarkt en de kraam van ‘’De Meervogels’’ goed bezocht. Of het nieuwe leden gaat opleveren moeten we nog even afwachten maar in ieder geval hebben wij ons als vereniging weer laten zien. Guus bedankt voor je inzet.

Grote parkieten en Engelse grasparkieten op het wereldberoemde park Keukenhof

Nog tot 18 mei aanstaande zijn de Grote parkieten van Mart Kleijn en de Engelse grasparkieten van Koos Beijk te bewonderen in de twee volieres in het schitterende park ”De Keukenhof” te Lisse.

Met dank aan Roel van de Poll voor het maken van de foto’s.

Westerkim volière krijgt nieuw dak.

Zoals de meeste onder u weten staat er in de binnentuin van Verzorgingshuis de Westerkim in Nieuw-Vennep een mooie 8 kantige aluminium volière. Het dak op deze volière bestond uit riet wat na ruim 15 jaar erg slecht werd en ook de kauwtjes wisten het riet los te trekken om nesten van te bouwen. Conclusie: het dak moest vervangen worden en dat zou toch best behoorlijk geld gaan kosten.

Na heel wat voorwerk en gesprekken met verschillende Vennepse bedrijven is het uiteindelijk gelukt om met medewerking van verschillende sponsors het dak van de Westerkim volière te vervangen.

DSC01427 (1)Gebr. Griekspoor B.V. heeft 2 dagen een geweldige Timmerman (Roland) beschikbaar gesteld en Houthandel Getsewoud heeft bijna al het materiaal geschonken. Ymere heeft nog een financiële bijdrage geleverd om bij te dragen in dit materiaal.

Voor ik verder ga met mijn verhaal wil ik eerst bovengenoemde bedrijven enorm bedanken voor hun geweldige medewerking.

Op donderdag 3 april heb ik samen met Roland het oude dak van de volière verwijderd, wat een ongelofelijke puinhoop gaf dit. Daarna de zooi opgeruimd en gestart met materiaal op maat te maken. De Gebr. Griekspoor hebben een geweldige zagerij waar gebruik van gemaakt mocht worden. In de tijd dat Roland alles op maat aan het zagen was kon ik mooi alle plexie glas ramen rondom de volière van binnen en buiten lappen. Zo rond lunchtijd kwam Roland weer terug en kon gestart worden met het plaatsen en bevestigen van de nieuwe dakbalken waarop het dakhout bevestigd kon worden. Zo rond een uur of 4 zat alles erop, opruimen en voldaan naar huis.

Vrijdag 4 april moest Roland het alleen doen want ik kon helaas geen extra dag vrij opnemen.

DSC01428 (1)Eerst het asfaltpapier op het dak en vervolgens de zwarte daksingles. Dit is toch ook weer een volle dag werk. Het weer zat beide dagen geweldig mee. Geen druppel regen is er gevallen wat een mazzel!

Het dak zit erop! Op de foto’s kunt u het verloop van beide dagen zien. De volière kan hierdoor hopelijk weer jaren mee en als onze vaste verzorger Gerard Huiskens het qua gezondheid nog aan kan kunnen de bewoners van de Westerkim nog jaren van het gekwetter van de vogels genieten.

Ik wil hierbij nogmaals Ron en Frank Griekspoor en Peter Roeloffs geweldig bedanken voor hun spontane medewerking en Ymere voor de financiële bijdrage en uiteraard Roland voor het staaltje vakwerk! Top mannen, allemaal super bedankt!!

DSC01429 (1)

westerkim 1

westerkim 2

westerkim 3

Volière Westerkim opgeknapt.

REGIO  |   11 april 2014   |   Door Witte Weekblad

voliereTekst + foto: Ria Meuleman

NIEUW-VENNEP – De volière in de tuin van De Westerkim is vorige week opgeknapt. Twee Vennepse bedrijven en een vrijwilliger van vogelvereniging De Meervogels sloegen de handen ineen voor materialen en mankracht.

De buitenvolière is zo’n 17 jaar geleden geschonken door woningbouwvereniging Binnen de Ringvaart. De verzorging van de vogels wordt gedaan door leden van De Meervogels. Zo komt Gerard Huiskens dagelijks met zijn scootmobiel naar De Westerkim om voer en water te geven. Behalve als het sneeuwt, dan doet Erik Brugman dat, evenals het onderhoud.

Kauwtjes
‘Nu was, ondermeer omdat kauwtjes het riet eruit trekken voor nestmateriaal, het rieten dak van de volière verteerd en hard aan vervanging toe’, legt Brugman uit. ‘Ymere, dat jaren het voer sponsorde, maar dat al moest inperken, kon niet voldoende doneren. We moesten op zoek naar sponsoren.’

En de sponsoren kwamen er. Houthandel Getsewoud en Gebr. Griekspoor waren meteen enthousiast om materialen en een timmerman te leveren. Donderdag 3 en vrijdag 4 april werden de werkzaamheden met plezier uitgevoerd door timmerman Roland Kwint en ook Brugman, die er een vrije dag voor opnam.

Asfaltpapier
Er is een nieuw houten dak aangebracht met asfaltpapier en daksingles. Ondanks al het soms heftige boor-, slijp- en hamergeluid bleven de vogels opvallend rustig. Brugman: ‘Zo’n volière kost heel veel vrije tijd, maar je kunt het voor de bewoners van Westerkim niet maken om ermee te stoppen. De bewoners en wij zijn super blij met de sponsoren en heel dankbaar, dit is zo’n grote investeringspost.’

Als het klaar is gaan de nestblokken erin, dan kunnen de Hollandse grasparkieten, de Valkparkieten en de Catharinaparkieten weer broeden. Brugman vond Jasper Engel van de firma Engel uit Beinsdorp bereid om het voer te gaan sponsoren. En de bewoners kunnen op de mooie plek in de schaduw van een kastanjeboom weer genieten van hun gevederde vriendjes.

Verslag Cees Huizer Bokaal ( wisselbeker ) TT seizoen 2013-2014.

Net zoals voorgaande jaren hebben er ook dit jaar weer een aantal leden meegedaan aan de onderlinge competitie voor de Cees Huizer wisselbokaal. U bent gewend dat voorgaande jaren deze wisselbeker werd uitgereikt door Koos Beijk. Doordat Koos is geopereerd neemt ondergetekende deze uitreiking voor dit jaar van Koos over.

Om aan deze competitie mee te kunnen doen dient u 3 x 3 keurbriefjes in te leveren van onderstaande Tentoonstellingen.

• Onderlinge T.T. van ”De Meervogels”
  • District Tentoonstelling Noord-Holland
  • Vrije keuze T.T.

Aan seizoen 2013-2014 hebben 3 deelnemers meegedaan. Dit zijn de heren Koos Beijk, Gert Sels en Nol de Keizer.

Volgt nu de uitslag:

3e Plaats: Gert Sels

De Meervogels: 90 + 90 + 91 = 271

District: 90 + 91- + 92 = 273-

Hillegom: 90 + 91* + 92 = 273*

Totaal aantal punten: 817

Een gemiddelde van 90.7

2e Plaats: Koos Beijk

De Meervogels: 90 + 91 + 92 = 273

District: 92 + 92+ 92 = 276

Apeldoorn: 89 + 91 + 91 = 271

Totaal aantal punten: 820

Een gemiddelde van: 91.1

1e Plaats: Nol de Keizer

De Meervogels: 93 + 92 + 92 = 277

District: 91 + 91+ 89 = 271

IJmuiden: 93 + 92 + 92 = 277

Totaal aantal punten: 825

Een gemiddelde van 91.6

Als 1e is dus geëindigd; Nol de Keizer met een gemiddelde van 91,6 punten

Nol ontvangt uit handen van ondergetekende de wisselbeker met bijbehorende Oorkonde.

Tot het volgende T.T. seizoen.

Op bezoek bij ons lid de heer B. Nieuwenhuis, 5 oktober 2013

Zaterdag omstreeks 13.00 uur verzamelden een aantal leden zich bij
ons lid de heer B. Nieuwenhuis voor het bezichtigen van z’n vogels.
We werden zeer hartelijk ontvangen en de koffie werd verzorgd door zijn
echtgenote mevrouw Nieuwenhuis met een overheerlijke gevulde koek.
Na de koffie kregen we een rondleiding door de tuin wat heel mooi aangelegd is en verzorgd
met vele planten, struiken en bomen in de kooien en volières.

Veel werd er uitgelegd hoe de vogels verzorgd worden en gekweekt.
Iedereen was er sprakeloos van aan de vele soorten die de heer Nieuwenhuis in z’n tuin heeft en hoe ze gehuisvest zijn.
Zo ook de mooie vijver met veel eenden soorten.

Ben 2Ben 3

Het lijkt wel Avifauna in Lisserbroek zo mooi als dit is opgezet.
We keken onze ogen uit en genoten hier allen van. Na afloop bedankten alle leden die er geweest waren de heer Nieuwenhuis voor z’n gastvrijheid, om de leden rond te leiden door zijn tuin.

Het was een prachtige middag, en vonden het heel interessant.

Guus Borst

Bezoek Heesakkers en De Bosruiter op 31 augustus 2013

Zaterdagmorgen om 8.30 uur vertrokken we met 3 auto’s naar de firma Heesakkers, in Keldonk, bij Eindhoven.  Heesakkers maakt altijd veel werk van de open dag. Om 10.30 uur was de aankomst. Rondom het bedrijf waren veel parkeerplekken geregeld. In een speciaal voor deze gelegenheid ingerichte tent werden we hartelijk ontvangen met de koffie. Heesakkers zelf kweekt privé veel soorten kromsnavels. Die ook bezichtigd kunnen worden. Deze vogels zitten in een hal met in het midden een soort gangpad en aan weerszijden daarvan de vluchten en broedkooien. Alleen aan de achterzijde zijn deze vluchten open, en voorzien van gaas.In de winkel kun je de traditionele spulletjes maar toch ook altijd weer de nieuwste snufjes vinden.

Als laatste was het bezoek aan de werkplaats waar de fronten worden gefabriceerd. Deze fronten van Heesakkers gaan over de hele wereld het is een bekend en kwalitatief geweldig product. Als je een frontje in de winkel koopt ziet dit er erg simpel uit. Pas als je de productielijn volgt zie je hoe gecompliceerd het is door de verschillende klepjes en deurtjes. Alles wordt semi- automatisch gemaakt. Het aanbrengen van de beschermlaag van zink wordt door een ander bedrijf gedaan.

Heesakkers-2 2013

Met veel enthousiasme werd uitleg gegeven over de verschillende bewerkingen maar ook de toekomstige vernieuwingen waar men mee bezig is. Men is heel innovatief bezig ter verbetering en automatisering van het productieproces om daarmee de concurrentie aan te kunnen. Op dit moment gaat Heesakkers ook aan de Arabische landen leveren. De kwaliteit is prima echter de prijs ervoor staat onder grote druk. De rondleider bleef met veel plezier vertellen, de man kon wel een dag volpraten, maar om ongeveer 12.30 uur hebben we hem bedankt omdat weg moesten. Hoewel het eigenlijk niet de bedoeling was van Heesakkers konden we in de tent toch een paar heerlijke broodjes kopen. Met het hoofd vol informatie en de maag met broodjes konden we vertrekken. Het was een zeer geslaagd bezoek.

Heesakkers 2013

Om ongeveer 14.30 uur waren we bij De Bosruiter, in Sprundel, bij Breda. Tenminste, degene die met Robert meereden hadden de koffie bij De Bosruiter al op toen Nol en Erwin aankwamen. Het lukte ze niet om Robert bij te houden. Bosruiter is vooral bekend om z’n bijzondere vogels die hij heeft en verkoopt. Er is een grote volière met een net overspannen van ongeveer 50 x 50m. Bovendien zijn er verschillende vluchten met diverse Glansspreeuwen, Wielewaal, Europese vogels, kwartels teveel om op te noemen maar geweldig om te zien. Heel speciaal waren ook de 6 jonge Hoppen die nog in de nestkast zaten. Naast handelaar is Bosruiter ook een echte vogelliefhebber en kweker. Omdat Bosruiter binnenkort op vakantie ging waren er niet zo heel veel vogels in de verkoopruimte. Voor vertrek hebben we nog wat gedronken en de, traktatie van Ben, heerlijk verse appeltaart met slagroom was ook niet te versmaden. De 2 doosjes met aangekochte vogeltjes van Blauwfazantjes voor Bert en Loodbekjes voor Guus ( of was het andersom) stonden naast elkaar. Het zou mij niet verwonderen als ze zijn verwisseld en naar de verkeerde eigenaar zijn gegaan. De thuisreis ging heel voorspoedig daarvoor worden de chauffeurs Nol, Erwin en Robert namens iedereen nogmaals bedankt. Rond 17.00 uur ging ieder weer op huis aan na een leuke en interessante dag.

Frans v.d. Maden

Grasparkieten op het wereldberoemde park Keukenhof

Naar aanleiding van de vraag of ik wat vogels had voor de volière in het wereld beroemde park de keukenhof in Lisse het volgende.

Toen ik ze bracht op vrijdag 15 maart van dit jaar (ruim voor de opening) kregen ze gelijk een sneeuwbui door de volière en zaten ze binnen een paar dagen allemaal met koprui. Ja ze waren het thuis beter gewend. Maar het weer herstelde zich en de vogels kwamen weer mooi in de veren. Ze waren er klaar voor om zich te showen aan de bezoekers, en dat hebben ze ook met plezier gedaan zo aan het kwetteren te horen.

Ik ben bijna dagelijks geweest hoofdzakelijk om het water te verversen, met het voer konden ze wel een dag of 5 vooruit. Wat nu volgt zijn zomaar wat gesprekken die ik met bezoekers had op diverse dagen dat het park open was. Deze korte gesprekken zijn mij bij gebleven.

Ik had het water net ververst vraagt een man, die waarschijnlijk al meerdere keren was geweest, en zijn er al jongen in het blok? Antw., van mij, dat zal moeilijk gaan want het zijn allemaal mannen. Ja, zegt de man, dan schiet het niet erg op. Maar het zijn wel heel mooie kleuren die de vogels hebben. En zoals thuis kregen de vogels ook in de volière groenvoer, in dit geval is het andijvie te eten. Komen er enkele mensen aanlopen, 2 mannen en 2 vrouwen (er stonden er ook al aardig wat bij de volière) vraagt die ene man ‘’wat geef je ze nou?’’ Ik zeg dat is andijvie want sla is te nat. Bezoeker tegen die andere man ‘’O Jan het is andijvie, want sla is niet goed’’. De dames reageren ook, ‘’zijn het stelletjes?’’ vragen zij. Ik antwoord, nee mevrouw het zijn allemaal mannen, de dames weer, ‘’Nou dat is ook niet leuk voor ze’’, er kan toch wel 1 vrouwtje bij? Ik zeg tegen de dames, ‘’Wat denkt u wat er gebeurd met dat ene vrouwtje met 14 mannen? Die hier al +/- 7 weken zitten. Lachen maar weer, ‘’nou veel succes met de vogels hoor’’.

Ondergetekende was weer aanwezig bij zijn vogels om te zien of er van alles genoeg was, dat houdt in behalve water, ook voer. Ik sta in de volière en hoor ineens ‘’Joh, wat een grote parkiet in dat hok. (geintje van ze) Twee oudere dames komen aanlopen en blijven even lekker kletsen. Zitten er twee mannen elkaar te voeren vraagt een van de dames, zijn het stelletjes? Antw.; nee mevrouw het zijn allemaal mannen. Oh het zijn dus een beetje homo’s, de andere dame vult aan, joh dat heb je bij mensen toch ook, wat geeft dat nou, maar het zijn wel mooie kleurtjes hoor, nou veel plezier met uw vogels. En ze liepen weer verder.

Het wordt een beetje saai maar daar kan ik niets aan veranderen.

Man en vrouw komen aanlopen tijdens de dagelijkse verzorging van de vogels, joh wat een mooie kleuren heeft u daar zitten. Antw. ‘’Ja mevrouw maar er zijn nog veel meer kleuren. De dame weer, ‘’die gele is ook prachtig’’. Oh u komt ze voeren? Antw. ‘’Ja mevrouw vooral het water verschonen’’. ‘’Oh zijn ze van u?’’ en heeft u er nog meer dan? Antw. ‘’Ja mevrouw thuis zitten er nog ongeveer 45’’. He zoveel en verkoopt u ze ook? Antw. Op dit moment niet want de kweek was niet zo best dit jaar, als de kweek goed is heb ik er tussen de 80 en 90 zitten.

CIMG2164

Het is gebeurd dat mijn vrouw en ik moesten wachten om de vogels te kunnen voeren zoveel mensen stonden er om heen, vooral japanners.

Eenmaal is mij gevraagd door 2 Japanse dames om ze voor de volière op de foto te zetten, de dames helemaal blij. Zelfs de medewerkers van het park keukenhof die het onderhouden waren reuze enthousiast over alle belangstelling rond de volière, als ik kwam aanlopen hadden ze het over mijn fans, ik vond het prima allemaal. Een andere vraag was nog ‘’doet u ook mee aan tentoonstellingen?’’ Antw: jazeker per jaar 4 maal, maar het T.T. seizoen loopt vanaf half oktober tot eind januari met diverse wereldtentoonstellingen. Er zijn ook tentoonstellingen alleen voor parkieten, maar de meeste zijn voor alle vogels die gehouden mogen worden en dat zijn er heel wat, als ze maar geringd zijn. Tegen de man van deze dame, ‘’er zijn +/- 500 mogelijkheden om een parkiet in te schrijven. ‘’He, zoveel kleuren niet te geloven’’ Antw.: ja meneer maar sommige kleuren zie je niet bij de vogel en er zijn ook nog kleurvariaties mogelijk. ‘’Ja ja u heeft het er druk mee, nou veel succes hoor.’’

Er was zelfs een Japanse dame die goed Nederlands sprak (ze woonde in Amsterdam), maar was met haar ouders (uit Japan) in het park. De reis was eenmaal geboekt, ondanks dat er weinig te zien was genoten ze toch van de kassen, en ja ook weer van de vogels waarvan ze het kwetteren zo aangenaam vonden.

CIMG2159

Mogelijk zijn er nog wat gesprekjes geweest en zelfs telefoon uit Italië en België.

En wat ik zelf heb gezien en gehoord van de medewerkers zijn er ontzettend veel foto’s gemaakt met allerlei toestellen. U kent ze vast wel in al die uitvoeringen en het zou zomaar kunnen dat er heel veel foto’s van mijn vogels op de schoorsteenmantel (als die nog ergens te vinden is) staan heel ver van mijn huis.

Wie weet komt er volgend jaar een vervolg hiervan.

Bij deze een woord van dank aan de Directie van keukenhof dat mijn vogels daar mochten zijn.

Ik heb er van genoten en ook heel veel bezoekers en medewerkers.

Kweker van Engelse grasparkieten

Koos Beijk

CIMG2161

Volière Westerkim;

Hierbij treft u een artikel aan van de Volière welke wij als vereniging al jaren verzorgen bij het plaatselijke Verzorgingshuis De Westerkim in Nieuw-Vennep.

De 8-kantige volière met rieten puntdak staat in een afgesloten binnentuin, omringd door mooie beplanting.

Foto 1

De tuin is voorzien van diverse bankjes zodat de bewoners van de Westerkim hierop kunnen genieten zowel van de zon als van vogels. Bij erg warm weer zorgt de grote kastanjeboom gelukkig voor de benodigde schaduw.

De vogels in de volière worden dagelijks verzorgt door ons lid de heer Gerard Huiskens. Elke dag, door weer en wind, gaat Gerard op de fiets naar “zijn” vogels om alles na te lopen en ze van vers voer en water te voorzien.

De volière wordt bewoond door Grasparkieten, Valkparkieten en een koppel Catharina parkieten. Elk jaar geven deze vogels een prachtige bonte collectie nakomelingen. Enkele hiervan worden zelfs ingezonden op de onderlinge Tentoonstelling.

Foto 2

De volière is naast stromend water ook voorzien van extra verlichting, op deze manier kunnen de vogels de winterdag langer voedsel tot zich nemen.

Zodra het echt kouder wordt gaan er plexiglas voorzet ramen voor het gaas zodat de vogels uit de wind zitten en alles goed droog blijft. De bodem van de volière is voorzien van beukensnippers welke elke twee maanden worden verschoond.

Ik hoop u hiermee een kleine indruk te geven hoe een vereniging zich nuttig kan inzetten voor de oudere dorpsbewoners. Daarnaast hoop ik dat wij nog lang een beroep op Gerard mogen doen en bedanken hem voor het vele werk wat hij dagelijks verricht.

Foto 3

Verslag Cees Huizer Bokaal ( wisselbeker ) TT seizoen 2012-2013.

Net zoals voorgaande jaren hebben er ook dit jaar weer een aantal leden meegedaan aan de onderlinge competitie voor de Cees Huizer wisselbokaal. Dit jaar een proef met achterliggende gedachte om meer leden mee te laten doen met de competitie om de Cees Huizer Bokaal.

Was het de afgelopen 11 jaar een pre om aan 4 shows mee te doen om dan 4 x 3 keurbriefjes van u hoogst gewaardeerde vogels in te leveren. Dit jaar (2013) en 2014 is een proef met de bedoeling om aan 3 shows mee te doen.

• Onderlinge T.T. van ”De Meervogels”
  • District Tentoonstelling Noord-Holland
  • Vrije keuze T.T.

Dit met de gedachte om meer leden over de streep te trekken om hieraan mee te doen.

Dus voor 2013 en 2014 gaat het dan om 3 x 3 keurbriefjes.

2013 heeft 5 deelnemers opgeleverd, 4 ‘’oude’’ rotten en een nieuwe deelnemer. Helaas was Piet Hoogkamer door zeer slechte kweekresultaten met zijn mooie mozaïeken, die maar 1 jaar geshowd kunnen worden, niet van de partij.

Daar is nu als ‘’nieuweling’’ Nico v.d. Lans bij gekomen maar het zou goed zijn als er nog meer ‘’nieuwe’’ leden mee gaan doen. Laat je vogels gerust zien!

Volgt nu de uitslag:

Op de 5e plaats is geëindigd; Nico v.d. Lans met een gemiddelde van 90 punten.

Op de 4e plaats is geëindigd; Erwin v.d. Burg met een gemiddelde van 90.2 punten.

Op de 3e plaats is geëindigd; Nol de Keizer met een gemiddelde van 91.2 punten.

Op de 2e plaats is geëindigd; Koos Beijk met een gemiddelde van 91.2+ punten.

Als 1e is geëindigd; Erik Brugman met een gemiddelde van 92,3 punten

Erik ontvangt uit handen van ondergetekende de wisselbeker met bijbehorende Oorkonde.

Tot het volgende T.T. seizoen.

Koos Beijk

Bezoek aan de NBvV de ringenfabriek.

Op vrijdag 27 april 2012 zijn we met 8 personen op bezoek geweest bij de NBvV. ’s Morgens om 8.30 uur was het verzamelen bij het ANBO gebouw. Na nog een kwartier wachten zijn we met 2 auto’s vertrokken naar Bergen op Zoom. Al pratend over van alles verliep de reis heel voorspoedig. De dame van Tom Tom gaf de bevelen waar we heen moesten en het is niet te geloven maar ze wist precies de weg. Om 10.15 uur stonden we voor een deur waar volgens de glazenwasser de vogelaars een bureau hadden. We werden daar hartelijk ontvangen door mw. Alexia Jacobs met de koffie. De hr. Suikerbuik was de gastheer die eerst een DVD draaide met informatie over de aktiviteiten en de organisatie van de NBvV. Dit was informatief en alles werd nog eens helder op een rijtje gezet. Door de hr. Suikerbuik werd uiteengezet wie en welke werkzaamheden er bij de NBvV op het bondsbureau werden verricht. Jaarlijks gaat er totaal 5.600 kilo papier de deur uit.

In het centraal magazijn liggen alle papieren zoals de keurbriefjes, formulieren het blad onze vogels en allerhande promotie materiaal het was teveel om hier op te noemen. Alle drukwerk wordt ook gemaakt en uitgevoerd op het bondsbureau. Tegenwoordig gebeurd dit met een geavanceerde kleuren copieer machine en daarna wordt het met een grote papiersnijmachine op maat gemaakt. Alle TT materialen zijn achter in een aparte loods opgeslagen. Op de verdieping staan de kooien op pallets zodat ze met de heftruck snel verplaatst kunnen worden. Naar Apeldoorn gaan zo jaarlijks 9 grote opleggers met TT materiaal en dit jaar wordt dit ook naar de wereld TT in België gebracht. Op de begane grond stonden de zwaardere materialen zoals stellingen, klapkooien enz.

De verzorging en het transport was ook te zien op de DVD. Alle materialen worden na de TT’en schoongemaakt en gerepareerd.  Het ziet er erg professioneel en gelikt uit en is jaarlijks een giga operatie. Daarna werd de ringenfabriek bezocht. In deze werkplaats ongeveer zo groot als het ANBO gebouw stonden de machines en lagen de materialen. Het materiaal bestaat uit aluminiumbuis. Alles op een lengte van 107 cm. Deze maat is belangrijk vanwege de breedte van de ophanging die in het anodiseerbad gaat. Op dit moment lagen alle buisjes zwart geanodiseerd op tafel gereed voor bewerking voor 2013. Ongeveer woensdag 2 mei wordt daarmee gestart. Het bijzondere aan deze buis is dat de binnenmaat heel precies moet zijn dit vraagt ook een speciale fabricage bij de aluminium fabriek. Het anodiseren wordt uitbesteedt. Er zijn wel eens kleine kleurverschillen hetgeen veroorzaakt wordt door de temperatuur van het bad waardoor de kleurcompound meer of minder in de poriën trekt. Dit is de laatste tijd wel verbeterd. De ringen worden op maat afgezaagd met een nauwkeurigheid van 1/100 mm. Ringen van 2 mm per bos van 7 stuks en naarmate ze groter worden kunnen er steeds minder tegelijk gezaagd worden.

De nummers worden door een groene laser aangebracht. Dit wordt elektronisch aangestuurd. De software geeft van ieder ringetje een tekening op het beeldscherm. De ringen worden in een tril- trommel gedaan en worden dan rechtop staand in een baan naar een draaitafel gebracht. Aan de buitenzijde van de draaitafel zit een uitsparing waar de ring precies in past en zo wordt verplaatst voor het nummeren en eventueel ook de sleuf voor de breekring. De laatste bewerking is het plaatsen op de draad die we thuisgestuurd krijgen. De machine is door de hr. Suikerbuik in samenwerking met een machinefabriek ontwikkeld. Het geheel bestaat uit een groot aantal geautomatiseerde handelingen die nauwkeurig en snel moeten plaatsvinden. Jaarlijks gaan zo 1,4 miljoen ringen de deur uit. Het was een bijzonder interessante maar wel heel technische uiteenzetting.

Om 13.00 uur hebben we de hr. Suikerbuik ( of was het mr.Ring) hij kon nog wel een paar uur vertellen toch bedankt voor de presentatie van dit indrukwekkende stuk techniek. Het is ons wel duidelijk geworden dat de regels van de ringenbestelling strak gehanteerd moeten worden anders gaan er zeker dingen mis. Met een hoofd vol informatie en  een tasje met promotiemateriaal vertrokken we richting Geldof.  Onderweg nog even een snelle hap omdat er geen tijd was voor een uitgebreide lunchpauze. Om 14.30 uur  stonden we aan de koffie bij de fa. Geldof. Het aantal vogels was niet zo heel veel omdat juist de afgelopen week veel vogels aan het buitenland is afgeleverd. Van de vogelbenodigdheden en verschillende voersoorten is een bijzonder uitgebreid assortiment aanwezig. De thuisreis ging ook voorspoedig zodat we alles bij elkaar een leuke en leerzame dag hebben gehad. Met dank aan Mart en Nol voor het rijden en dat ze bereid waren dit ongeregelde spul mee te nemen ging iedereen om 17.00 uur op huis aan.

Frans v.d. Maden